vereniging
bestuursbureau
scholen

Kro. Plus

Juni

Dinsdag 19 juni kwam juf Linda samen met Iris op bezoek in de klas. Dat was heel gezellig! We hebben haar (alweer) verwend met een cadeautje en de juf verraste ons met wat lekkers. Het cadeau heeft een mooi plekje op de babykamer gekregen.

Vandaag wilde Irona graag een proefje voor de klas doen, deze had ze op internet gezien.  Het was een proefje met M&M’s. Dus eerst even samen naar de Albert Heijn. Wat wordt dat mooi zeg al die M&M’s in warm water. Samen hebben we nagedacht hoe het komt dat dat gekleurde laagje er af gaat en waarom de bruine binnenkomt gewoon hetzelfde blijft. We lazen op de verpakking dat het laagje van gekleurde suiker wordt gemaakt. En we weten dat suiker oplost in warm water.

Daarna direct verder gegaan met een proefje van de juf. Hoe klein kun je een a4-tje knippen. We kwamen allemaal ongeveer op 12,13 of 14 keer uit. We praten over nanodeeltjes en zagen een filmpje van een uitvinder over nanodeeltjes. Dat was interessant.

Mei

Met juf Annemarie van het CKE hebben we 2 lessen spekstenen bewerkt. Lekker buiten, heel gezellig! En wat een mooie resultaten.

Met meester Yousri maken we fruitsalade, mmm

Hoera juf Linda heeft een dochtertje gekregen. Ze heet Iris is op 20 mei geboren en weegt 3080 gram.

Marwan, Cindy en Amine kijken rond op Kanunnikensven

April

Baby shower juf Linda

Vrijdag 20 april werd juf Linda door juf Mieke, meneer Yousri en de Plusgroep verrast met een baby shower. Ze mocht eerst lekker uitslapen en daarna was er in de klas een grote verrassing. De klas was mooi “roze” versierd en er waren heeeeel veel cadeautjes. De juf kreeg een mooie sjerp om met “mom to be”. Alle kinderen hadden iets voor de baby meegenomen. Ook hadden alle kinderen een naam voor de baby bedacht en op een kaartje geschreven. Wie zal het goed hebben geraden? De juf moest de cadeautjes verdienen door memory te spelen. Gelukkig kreeg ze alle hulp van de kinderen uit de klas. Verder was er wat lekker te eten en te drinken. Wat was dit een super gave verrassing!!! De juf gaat met een heel blij gevoel aan haar verlof beginnen!

Koningsspelen

Vrijdag 20 april waren de koningsspelen. We begonnen met de hele school met een ontbijt in de gymzaal. Daarna hebben we buiten allerlei spelletjes gedaan: blokjesvoetbal, sponzenrace, spel met de parachute, eierrace en king of the court (balspel). De hele klas deed gezellig mee.

Deze diashow vereist JavaScript.

Gezellige middag met juf Linda

Deze week was juf Linda er voor het laatst, omdat haar zwangerschapsverlof begint. Om het schooljaar gezellig af te sluiten zijn we naar het park gegaan. Daar hebben we op een picknickkleed gezellig spelletjes gedaan, wat gegeten en gedronken. het was een fijne middag!

Sportdag

Woensdag 18 april was het sportdag. De zon scheen en het was gezellig op het park. Eerst hebben we de spieren opgewarmd. Daarna hebben we allerlei spellen gedaan: voetbal, hockey, lintenroof, sponzenrace, computerspellen etc. De kinderen hebben het super gedaan!

Deze diashow vereist JavaScript.

Het gelukspel

We hebben met de klas “het geluksspel” gespeeld. We moesten een bal vangen waarop allerlei woorden stonden. Daar hoorden kaartjes bij. Alle kaartjes hadden te maken met “geluk”. We hebben elkaar complimenten gegeven, benoemd waar we blij van worden, verteld wat voor ons de perfecte dag zou zijn etc. De kinderen waren enthousiast, dus we gaan het spel zeker nog eens spelen!

Wetenschap en techniek

Vandaag hebben we een leuk onderzoek gedaan van de site www.ahaindeklas.nl. We hebben bekeken hoe we een plastic zak met 10 gaten waterdicht kunnen maken. Om de beurt hebben we een potlood in de plastic zak gestoken en…..er kwam inderdaad geen water uit. We hebben samen nagedacht over hoe dat komt. Ook wilde we graag weten wat er zou gebeuren als we de potloden uit de zak zouden trekken.

Koken

We hadden met de klas voldoende beloningspunten verdiend om te gaan koken. We hebben gestemd wat we wilde maken en dat was noedels. Met juf Mieke en meester Yousri zijn we eerst boodschappen gaan doen. Daarna hebben we in de keuken alles klaar gemaakt. Juf Annemiek kwam ook helpen en juf Linda kwam even langs om te proeven. Het was leuk, gezellig en de noedels smaakten HEERLIJK!!!

Een les in tanden poetsen

Op woensdag 11 april kregen we in de Plusgroep bezoek van juffrouw Fris en meneer Fruitig. Deze twee tandartsen kwamen de groep vertellen over hoe je op een goede manier met je tanden om kunt gaan. We hebben gehoord wat goed/slecht is voor je tanden, wat tandplak is, hoe vaak je moet poetsen en hoe je moet poetsen. We kregen daarna allemaal een eigen tandenborstel met tandpasta. We hebben allemaal 2 minuten onze tanden gepoetst en daarna met een speciale tandplakverklikker-pil (pil met paarse kleurstof) gekeken of we alle plak weg hadden gepoetst. We hebben ontdekt dat dit best lastig is en dat je al snel stukjes van de tanden vergeet.

Appelmoes maken

We hebben laatst zelf appelmoes gemaakt. We hebben eerste het recept goed gelezen. Iedereen heeft zelf een appel geschild en in stukjes gesneden. Nadat de appels hadden gekookt en ze door de zeef waren gegaan, hebben we hem nog een beetje warm geproefd. Hij was heerlijk!!!

Ik eet het beter: over de tong

We hebben laatst een les over “proeven” gehad. Eerst hebben we naar uitleg geluisterd in filmpjes en werkbladen ingevuld. Daarna deden we 4 proefjes:
Proef 1: Mond open, ogen dicht (met de ogen dicht proeven of iets zuur/zout/zoet/bitter is)
Proef 2: Wisseltruc (met je neus dicht proeven of je verschil proeft tussen melk en water)
Proef 3: Mixen maar (zuur/zoet/zout/bitter tegelijk proeven en kijken wat er samen lekker smaakt)
Proef 4: Appel = appel (proeven of er verschil in smaak is tussen een stukje appel en appelmoes)

Het was een leuke en leerzame les. Doordat we ooglapjes voor hadden, konden we niet stiekem kijken. De juf was super trots dat alle kinderen alle proefjes mee wilden doen en alles wilden proeven!

Het is lente in de klas!

In de plusgroep is er al een aantal dingen geknutseld om te laten zien dat de lente is begonnen: een kuiken van wol, een waaier met bloemen  en een kip met kuiken gevouwen van papier. Met PASEN hebben we een leuk spel gedaan met alle kinderen van de school. In de klas hebben we paashazen van potjes gemaakt en paashangers van strijkkralen.

Ook zijn we bezig met het MOESTUINTJES-PROJECT. We hebben al cherry tomaaat, zonnebloemen, komkommer en wortel ingezaaid. De Cherry tomaat plantjes en de zonnebloem plantjes zijn al mee naar huis genomen. Het laatste wat we gaan zaaien is radijs. Er wordt door de kinderen goed voor de plantjes gezorgd: we geven ze water, kijken elke dag een paar keer en praten er af en toe tegen 🙂

Maart

Wetenschap & techniek: ballen-onderzoek

In deze les hebben we onderzocht welke bal het hoogste stuitert. Daarvoor hebben we eerst bedacht welke ballen er allemaal zijn. Daarna hebben we de volgende ballen bekeken: stuiterbal, softbal, handbal, tennisbal, voetbal. Elke leerling mocht daarna voorspellen welke bal het hoogste en welke het laagste zou stuiteren. Daarna hebben we besproken hoe we dit het beste kunnen “meten/onderzoeken” zodat we een eerlijk onderzoek krijgen. Samen bedachten we daarvoor een liniaal van 1 meter te gebruiken.

Het onderzoek:
Stap 1: hou alle ballen op dezelfde hoogte vast
Stap 2: laat de bal los
Stap 3: kijk hoe hoog de bal komt als hij vanaf de grond omhoog stuitert
Stap 4: schrijf de hoogte op

Nadat alle ballen aan de beurt waren geweest zagen we dat de tennisbal het hoogste kwam en de softbal het laagste. De tennisbal stuitert dus het beste!

Woordenschat: mix & koppel (coöperatieve werkvorm)

Bij het Thema van taal werken we over “school & samen”. De afgelopen lessen hebben we geoefend met de betekenis van woorden die horen bij school, zoals “herhalen, uitgummen, de afbeelding, het schooljaar, de opdracht”. Daar deden we vandaag een spel mee. De ene helft van de klas kreeg een woord en de andere helft van de klas de omschrijving.
MIX: De kinderen liepen rond en vertelden aan elkaar over hun woord of omschrijving.
KOPPEL: Na een paar minuten riep de juf ‘koppel’ en mochten de kinderen die bij elkaar hoorden elkaar opzoeken: woord-omschrijving

Wetenschap en techniek: pennenonderzoek

In deze les van W&T hebben we balpennen onderzocht. Eerst hebben we een filmpje gekeken over het ontstaan van de balpen. He begon ooit lang geleden met krassen in klei en nu hebben we mooie balpennen. Daarna hebben we in 2-tallen een balpen onderzocht.

Het onderzoek:
Stap 1: haal een balpen helemaal uit elkaar
Stap 2: teken alle onderdelen op papier
Stap 3: geef alle onderdelen een nummer
Stap 4: geef antwoord op de vragen op het werkblad, bijvoorbeeld:
– hoeveel losse onderdelen heeft een balpen?
– welke onderdelen van de pen zie je aan de buitenkant?
Stap 5: zet de balpen weer in elkaar

Conclusie:
De balpen die wij uit elkaar hebben gezet had 7 onderdelen. Thijme was de eerste die het zelf lukte de pen weer in elkaar te zetten. Klasgenoten konden daarna zijn hulp goed gebruiken! Hij straalde van trots! Uiteindelijk is het iedereen gelukt de pen een keer zelf in elkaar te zetten.

Wij zijn creatief!!!

Met juf Mieke hebben we mooie sneeuwklokjes geknutseld.

Bij juf Linda hebben we winter schaduw-knip-tekeningen gemaakt.

Februari

Wetenschap en techniek:  magneten

In deze les van W&T hebben we ontdekt wat er in de klas allemaal magnetisch is. Eerst hebben we gekeken hoe een magneet eruit ziet en wat je ermee kunt doen. Daarna hebben we aan elkaar verteld waar er thuis in huis allemaal magneten te vinden zijn.

Het onderzoek:
Stap 1: hang op 2 voorwerpen je naam, waarvan je denkt dat ze magnetisch zijn
Stap 2: controleer met een magneet of je voorspelling klopt
Stap 3: laat aan elkaar zien of jouw voorwerpen magnetisch zijn
Stap 4: ga op ontdekking in de klas naar voorwerpen die ook magnetisch zijn

Conclusie:
Op het laatst hebben we de voorwerpen die magnetisch zijn met elkaar vergeleken en ontdekt dat alle voorwerpen van ijzer zijn. IJzer is dus magnetisch.

Carnaval

We hebben een hele leuke carnavalsweek gehad in de Plusgroep. Op woensdag was het RARE HARENDAG en op donderdag GEKKE MUTSENDAG. Een aantal kinderen had super hun best gedaan om met prachtige mooie, gekke haren en hoeden op school te komen. Natuurlijk deed de juf ook mee.

Vrijdag was het echte CARNAVALSFEEST. Iedereen was verkleed. Sinem en Amine waren uit de Plusgroep gekozen voor de RAAD VAN 11. Dat deden ze super! Het optreden op “Aliyah L.O.V.E.” ging heel erg goed. Iedereen had dan ook hard geoefend er een gaaf optreden van te maken!

Deze diashow vereist JavaScript.

Wetenschap en techniek: drijven en zinken

In de week voor carnaval hebben we een W&T les gedaan over drijven en zinken. De vraag die we op gingen lossen was “Welke voorwerpen blijven drijven en welke voorwerpen zinken?” We hebben het volgende stappenplan gevolgd:
1. In groepjes 2 lijstjes gemaakt met voorwerpen die kunnen drijven of zinken
2. Per groepje voorwerpen van de lijstjes in de klas/buiten de klas verzameld
3. Voorwerpen getest:
– voorspellen: gaat het voorwerp drijven/zinken
– uitproberen in een glazen kom met water
– bespreken waarom iets drijft/zinkt
– kijken of we het resultaat kunnen veranderen/beïnvloeden
– het voorwerp op het doek drijven/zinken leggen
Het was mooi om te zien met wat voor ideeën, verklaringen en conclusies de kinderen kwamen. Zo zagen we al snel dat voorwerpen van plastic goed drijven. Dat voorwerpen van metaal zinken. En dat papier eerst drijft en daarna zinkt, omdat het water opzuigt.

Begrijpend luisteren (met raar haar)

Elke donderdag oefenen we samen met meneer Johan, de logopedist, hoe we nóg beter kunnen begrijpend luisteren. We leren wat we daarvoor nodig hebben (oren, hersenen en geheugen). De donderdag voor Carnaval stond er ineens een meester met raar haar voor de klas. We hebben geoefend hoe we tijdens een rekenverhaal goed moeten luisteren, zodat we weten welke som we moeten maken.

Maskers knutselen

Omdat het binnenkort carnaval is, hebben we maskers geknutseld. De eerste les hebben we lekker gewerkt en geknoeid met papier-maché. Fijn dat meneer Hans ons een handje kwam helpen. De tweede les hebben we de maskers geschilderd. De laatste les hebben we gebruikt om de maskers mooi te versieren. Ze zijn PRACHTIG geworden!

Taart gewonnen

We hebben met de school een taart gewonnen, omdat we onze website zo mooi bijhouden met verhalen en foto’s. Omdat we als school maar 1 taart kregen, werd de taart aan de klas gegeven die hun groepspagina het mooist vult. En dat is de Plusgroep! Zo kwamen juf Denise en juf Lianne een hele mooie taart brengen. De taart was prachtig en smaakte HEERLIJK!

Januari

Nationale voorleesdagen

start:

Op woensdag zijn we gestart met de Nationale Voorleesdagen. Je mocht in PYJAMA naar school komen en behalve de juffen en meesters, hadden ook heel veel kinderen een PYJAMA aan! In de plusgroep hadden we het licht uit, de open haard op het bord aan en lagen we gezellig in een kring op kussentjes op de grond. De juf las een mooi verhaal voor.  Juf Inge en juf Marijke kwamen met thee en beschuit langs. Wie wilde mocht zelfs gymmen in pyjama. Het was een gezellige ochtend.

klasgenoten lezen voor:

Afscheid juf Monique

Dinsdag 23 januari had juf Monique haar laatste werkdag in de Plusgroep. Ze heeft er met de kinderen een gezellige dag van gemaakt: boodschappen doen, pannenkoeken bakken + eten, bingo spelen, chips eten etc. De kinderen hadden zelf van allerlei moois voor de juf geknutseld en sommigen hadden ook een cadeautje mee. Met de klas hebben we een AJU-PARAPLU gemaakt. Ook had ieder kind een klein cadeau met daarop een grappige tekst. Juf Monique had ook voor iedereen een mooi cadeautje. We gaan haar missen en wensen haar succes op de andere school waar ze gaat werken!

Winter knutselen

Pinguïn

Van wc rolletjes en papier hebben we pinguïns geknutseld. Iedereen heeft zelf ogen, pootjes, vleugels en een buik getekend en geknipt. De pinguïns staan gezellig in de vensterbank tussen de iglo’s.

Iglo van SUIKERKLONTJES

We hebben in de klas geknutseld met SUIKERKLONTJES!!!! Eerst hebben we van eiwit met poedersuiker stevige “plak” gemaakt om de suikerklontjes aan elkaar te “lijmen”. Daarna hebben we goed gekeken hoe een iglo eruit ziet en zijn we gaan bouwen. De iglo’s zijn heel mooi geworden en hebben ook een echte ingang voor de Eskimo!

Wetenschap en techniek: IJS SMELTEN

We hebben in de plusgroep gewerkt over IJS. Eerst hebben we besproken wat ijs is, hoe het eruit ziet, hoe het voelt en waar je het voor gebruikt. Daarna hebben we een ijsblokje doorgegeven en geteld na hoeveel rondjes hij gesmolten zou zijn. Na 12 rondjes zijn we gestopt, toen was het blokje voor de helft gesmolten.

Daarna was het tijd voor de proefjes met een echte onderzoeksvraag:

Met welk materiaal smelt een ijsblokje het minst snel?

Voor het oplossen van de onderzoeksvraag hebben we ijsblokjes in verschillende materialen gelegd:
– in warm water, in koud water
– op de hand, op een handschoen
– in een plastic zak, in een koeltas
– in zout, op zilverfolie

We hebben met een klok bijgehouden wanneer een ijsblokje was gesmolten. We hebben ontdekt dat in WARM WATER een ijsblokje als EERSTE is gesmolten en dus het SNELST smelt. In de koeltas was het ijsblokje het LAATST gesmolten en in dat materiaal smelt ijs dus het MINST SNEL.
Op de foto hieronder staat de volgorde opgeschreven: van SNEL smelten tot MINST SNEL smelten.

Deze diashow vereist JavaScript.

December

Kerstviering

Donderdag hebben we met de hele school kerst gevierd. We begonnen met het kerstverhaal, waarbij elke klas een mooie tekening in had gekleurd. Daarna hadden we een circuit: Kerstman knutselen, programmeren met de Blue-bot en “10-tellen in Bethlehem” in de gymzaal. Tijdens de lunch hebben we alle lekkere meegebrachte hapjes opgegeten. Het was heerlijk! In de middag hebben we met de eigen klas, nog een leuke kerst-quiz gedaan en een mooie kerstkaart geknutseld.

Deze diashow vereist JavaScript.

Rietjes Challenge

Groep BB1/BB2 heeft de wedstrijd gewonnen met “de Twijfel 2.1”. Zij werden gekozen door alle kinderen van school. De Plusklas is door de leerkrachten van school uitgekozen tot winnaar van de wedstrijd. Ze vonden dat wij met mooie ronde vormen hadden gewerkt. Als prijs kregen we wat lekkers!

Tomatensoep maken

Vandaag, maandag 11 december, hebben we soep gemaakt. Iedereen heeft goed mee groenten gesneden, tafel gedekt, soep geroerd, af gewassen en natuurlijk lekker soep geproefd. Het was een groot succes!

Rekenen met geld

Bij de rekenlessen hebben we veel geoefend met de munten die er zijn en hoe je bedragen neer kunt leggen. Juf Monique vond het daarom tijd om eens echt geld te gaan gebruiken. We zijn met de plusklas naar de supermarkt geweest om boodschappen te doen. Daar mochten we zelf betalen. Van de spullen die we hebben gekocht, maken we tomatensoep.

Kerst

Nog even en dan is het alweer kerst! We hebben de afgelopen week de klas al gezellig gemaakt: lampjes opgehangen, de kerstboom neergezet en kerstboompjes geknutseld.

SOVA

Bij de les sociale vaardigheden doen we vaak verschillende spellen waarbij je samen moet werken. Nu hadden we het spel “de woeste rivier” gedaan. De stoelen waren de brug en omdat er steeds een plank (= stoel) uit de brug verdween, moesten de kinderen elkaar steeds beter vast houden om samen op de overgebleven stoelen te blijven staan.

Sint

Het was weer een leuk Sinterklaasfeest. We hebben onze schoen gezet, pietengym gedaan 3 keer op dinsdag middag in groepjes allerlei Sinterklaasactiviteiten gedaan: pepernoten bakken, knutselen, quiz, pakjes fabriek. Alle kinderen hadden goed hun best gedaan een mooie surprise te maken. OP 5 december kwam Sint met zijn Pieten in de gymzaal. Veel kinderen hebben bij de Sint gedanst, ook de juf kwam aan de beurt 🙂

Deze diashow vereist JavaScript.

Challenge

In alle klassen van allebei de locaties hebben de kinderen van rietjes een kunstwerk geknutseld. Ook in de Plusgroep is er hard gewerkt. Samen hebben de kinderen een mooi kunstwerk gemaakt. Deze hebben we ” Onze hond TASIQAM” genoemd.

November

Actie Schoenmaatjes van Edukans

Onze klas doet mee aan de actie schoenmaatjes van Edukans. Wat betekent dat? Iedereen uit de Plusgroep versiert een schoenendoos. Daarna vullen we de doos met spullen: schoolspullen, speelgoed en toiletspullen. De kinderen, ouders en ook collega’s zijn enthousiast aan de slag gegaan met het verzamelen van spullen voor in de dozen. De dozen zien er ook al super mooi uit. Als de dozen straks klaar zijn, worden ze naar een verzamelpunt gebracht. Daarna worden de dozen verstuurd naar kinderen in landen als Albanië, Moldavië, Ghana, Sri Lanka en Irak. De dozen gaan naar leeftijdsgenootjes in moeilijke omstandigheden. Wat fijn om te zien dat iedereen zo enthousiast is. We mogen trots zijn op iedereen uit onze klas!!!!

Spiegelspinnenweb

Bij de les sociale vaardigheid hebben we een spel gedaan waarbij we goed naar elkaar moesten kijken. Je moest iets opnoemen van jezelf en kijken welke klasgenoot iets hetzelfde had. Bijvoorbeeld “Ik heb blauwe ogen en ……..heeft ook blauwe ogen”, “Ik heb zwarte schoenen en ….heeft ook zwarte schoenen”. Elke keer als twee leerlingen iets hetzelfde hadden werd een bol wol verder doorgegeven. Uiteindelijk kwam er een heel web van draden. Zo werd zichtbaar dat als je goed kijkt, we stiekem best veel op elkaar lijken.

Rots en Watertraining

Tot nu toe hebben we 7 lessen gehad van juf Jessica. We hebben veel plezier in de les en leren veel. We hebben geoefend met zelfbeheersing, onze trots-houding en juiste keuzes maken. Dat laatste gaat met name om op een goede manier reageren, ook als de grote groep iets anders doet/wilt.

Oktober

Afsluiting Kinderboekenweek

Op dinsdag 31 oktober hebben we de Kinderboekenweek afgesloten. Kinderen mochten verkleed naar school komen. Sommigen waren thuis eng geschminkt of werden door de juffen eng geschminkt. In elke klas was er een leuke activiteit die te maken had met het thema “gruwelijk eng”. In de plusklas kon je van een lolly een dikke vette snoep-spin maken. In BB2 kon je in het donker door een donker griezeldoolhof kruipen. Het was een gruwelijk enge en leuke afsluiting.

Gruwelijk enge en lekkere Cup Cakes

We hebben met de klas lekkere cup cakes gebakken in mooie Halloween vormpjes. Omdat we er héél veel hadden gemaakt, konden we veel juffen en meesters laten proeven. En natuurlijk hebben we er zelf ook heerlijk van gesnoept. En bij koken hoort natuurlijk ook opruimen en afwassen!!!!

Kinderboekenweek “Gruwelijk eng”

In de klas zijn we bezig geweest met het thema gruwelijk eng. We hebben enge verhalen gelezen, monsters getekend, op enge liedjes gedanst, enge spinnen en skeletten geknutseld en een eng elfje geschreven (een elfje: gedicht met 11 woorden)

Deze diashow vereist JavaScript.

Voorleeswedstrijd

Deze week was de voorleeswedstrijd. Eerst hebben we goed geoefend met enge teksten. Daarna heeft de juf een winnaar van de klas gekozen. In onze klas was dat MARWAN. Hij mocht donderdag aan de hele school zijn stukje voorlezen. Dat deed hij heel goed. Hij had zelf goed geoefend en Sinem had hem goed geholpen bij het maken van een mooie voorleesstem. Helaas heeft Marwan niet gewonnen. We wonnen wel met onze klas een prijs, omdat we het beste naar de voorleeswedstrijd hadden geluisterd!!!!

Taal: het lidwoordenspel

We hebben maandag 9 oktober geoefend met de lidwoorden: de-het- (een)  Om deze goed te oefenen en iedereen actief mee te laten denken, hebben we een spel gedaan in groepjes.

Rots en watertraining

In de laatste nieuwsbrief heeft juf Jessica wat verteld over de rots en watertraining. Elke maandag krijgen de kinderen een uurtje les van juf Jessica.

Rots: symbool voor kracht om doelen te stellen en te bereiken
Water: zorgt ervoor dat je je leert verplaatsen in de ander

Tijdens de les oefenen de kinderen samen hoe ze zichzelf kunnen beschermen en op een goede manier voor zichzelf op kunnen komen.

Knutselen: herfst

De herfst is weer begonnen. In de klas hebben we al geknutseld met het thema herfst.

September

Taal: Rijmen

Op vrijdag 25 september hebben we tijdens de taalles geoefend met rijmen in spelvorm: rijmen op het digibord met plaatjes, rijmdomino en rijmbingo. Als de kinderen sneller klaar waren in hun groepje was er een rijm-werkboekje. Iedereen deed actief mee en na wat uitleg konden alle groepjes aan de slag. Dit gaan we zeker nog eens doen.

Week van de pauzehap

In de week van 25 t/m 29 september was het de week van de pauzehap. We hebben de schijf van 5 bekeken, filmpjes bekeken over wat is gezond en hoe groot is een pauzehap…… Op dinsdag, woensdag en donderdag mochten we ook dingen proeven. Zo hebben we ontdekt dat pinkakaas met komkommer best heel lekker is!!! Ook hebben we elke dag het aantal stukken fruit in de klas geteld. Als we er op vrijdag opgeteld 45 hadden, verdienden de kinderen een extra “euro-spaarmunt”. En…….dat is gelukt!

Deze diashow vereist JavaScript.

Rekenles over ‘gewichten’

Vandaag hebben we in de rekenles gepraat over gewichten.

Een les over lucht

We hebben tijdens de lessen van W.O. een aantal proefjes met lucht gedaan. We hebben onderzocht of je lucht kunt “vangen”, of lucht geluid maakt, wat het verschil is tussen warme en koude lucht, of lucht iets weegt en of lucht ook kracht heeft. Zo hebben we ontdekt dat lucht heel sterk is. We konden met onze adem/lucht (door deze te vangen in een afgesloten zakje) een hele stapel boeken optillen!!!!

Spelletje: wie ben ik

Bij begrijpend luisteren hebben we geoefend met het stellen van vragen en het onthouden van de antwoorden. Daarvoor hebben we het spel “wie / wat ben ik?” gebruikt. Het was heel leuk.

Pannenkoeken bakken

Vrijdag 8 september hebben we samen gekookt. We hebben pannenkoeken gebakken. In 2 groepjes hebben we eerst het recept gelezen en alle spullen verzameld. We moesten nog moeilijke rekensommen maken, omdat we maar één pak van alles hadden en het met 2 groepjes moesten delen. Samen kwamen we er wel uit en konden we aan de slag. We ontdekten dat het handig is een recept stap voor stap te volgen zodat we een beslag krijgen zonder klontjes. Er werd goed overlegd en samengewerkt. Ook heeft iedereen zijn eigen pannenkoek gebakken. We hebben geleerd hoeveel boter er in de pan moet, hoeveel beslag en hoe we kunnen zien wanneer je de pannenkoek om moet draaien. De pannenkoeken zijn goed gelukt en smaakten HEERLIJK!

Deze diashow vereist JavaScript.

Lekker chillen op het LEESPODIUM

Het buitenspeelboek
Tijdens de SoVa les hebben we gewerkt aan een aantal spellen voor “het buitenspeelboek”. In 2/3 tallen werd een spel bedacht en uitgewerkt. Tot slot werd er nog een tekening bij gemaakt. Ze hangen nu op het raam bij het plein, zodat kinderen eventueel onze ideetjes tijdens het buitenspelen kunnen gebruiken.

Augustus

De eerste schoolweek:

Maandag:
De 1e schooldag zit er alweer op. We zijn vandaag goed gestart. Behalve juf Monique en meneer Yousri, was ook meester Boy vandaag in de klas. Hij zal op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag vaker komen helpen in de plusgroep. Fijn!

Om elkaar beter te leren kennen hebben we vandaag in 2 groepjes een kennismakingsspel gedaan.

 

Dinsdag:
We hebben stenen mooi versierd met stoepkrijt: kleurrijke kunst!!

Woensdag:
Vandaag hebben we een aantal leuke spel opdrachten gedaan waarbij we moesten samenwerken:
– rekenen: dobbel je rijtje vol
– sova: hoepelkring en naam-ballon
Wat was het fijn om te zien dat iedereen enthousiast mee deed. Ook bij de muziekles werd er gezellig meegezongen (en gedanst)

 

Donderdag:
Ook vandaag hebben we weer veel samen gewerkt bij rekenen. Vanuit het onderwerp ‘ruimte’ hebben we figuren en bouwwerken voor elkaar bedacht en nagemaakt. En natuurlijk werd er goed mee gekeken of de ander het wel precies goed na deed!!!

Deze diashow vereist JavaScript.

Ook hebben we bij tekenen met behulp van een stappenplan een tak met vogeltjes gemaakt.

Vrijdag:
Vandaag hebben we muffins gemaakt. Eerst hebben we het recept bekeken; welke spullen hebben we nodig, hoeveel en ik welke volgorde gaan we werken. Daarna hebben we bekeken hoe de oven werkt en besproken wat voorverwarmen is. Ook hebben we bekeken hoe de mixer werkt en wat het betekent als je iets op de “hoogste” of “laagste” stand moet mixen. Iedereen heeft zijn eigen vormpje vol met deeg geschept. Na het bakken hebben we geleerd hoe je kunt controleren of de muffin gaar is. Daarna hebben we ze lekker opgegeten! Mmmmmmm

Welkom (terug) op school!!

Hoi Nerous, Akasya, Irona, Qamar, Cindy, Thijme, Marwan, Amine, Giorgio en Sinem!! Welkom in de Plusgroep.

Wisten jullie dat:
– De juffen  in de vakantie hard hebben gewerkt er voor jullie een fijne plek van te maken?
– We heeeeeeeel veel zin hebben in dit schooljaar?
– We er SAMEN een fijne klas van gaan maken?
– We de eerste weken gebruiken om elkaar goed te leren kennen?
– We op woensdag en vrijdag gym hebben?
– De juffen Linda en Monique heten?
– Er op maandag en dinsdag een stagiair is die Yousri heet?