vereniging
bestuursbureau
scholen

Wetenschap & Techniek

Bezoek OCW

30 november hebben we bezoek gehad van het Ministerie van onderwijs. Ze wilde graag weten hoe wij op school het W&T onderwijs hebben vormgeven. Er is een mooi persbericht geschreven over het bezoek.

Hulp voor Piet

In de groep van juf Anouk bedenken de kinderen oplossingen voor Piet, die in het donker de cadeautjes verkeerd bezorgt. In vier lessen doorlopen ze de hele ontwerpcyclus.  Eén van de lessen gaat over stroomkringen. Vandaag dus aan de slag gegaan met de elektronicasets. Waar vind je thuis allemaal schakelaars en hoe gebruik je zo’n schakelaar dan. In drietallen, eentje bouwt, een pakt de spullen en eentje controleert gaan de kinderen aan de slag met de sets. Daarna is het tijd voor het echte ontwerpen.

 

Unit rood Heidi & Soraya

Deze mannen zijn heerlijk bezig in de timmerhoek.

Artikel Eindhovens Dagblad

Naar aanleiding van het werkbezoek een leuk artikel in het Eindhovens Dagblad van woensdag 14 november

 

Juffen en meester krijgen ook W&T les

Na ons werkbezoek van KIPA stond er ook nog een bijscholing workshop voor de collega’s gepland deze werd gegeven door TechniekTalent.

Werkbezoek uit Zuid-Korea.

Op 12 november hebben wij een Zuid-Koreaans werkbezoek gehad van KIPA ( Korea Invention Promotion Assiciation). Minkee Kim (chief of Educational Research Team) en Lee GunHwan ( team Manager) onderzoeken op welke wijze Singapore, Nederland en Finland, betekenis geven aan wetenschap en technologie in het onderwijs en hoe zij hiervan kunnen leren.

Het zuid Koreaanse onderwijs staat voor de keuze in welke richting zij hun educatie willen veranderen en vernieuwen. Er is een toenemend besef dat alleen de master degree of bulls niet voldoen en technisch geschoolde mensen en beroepsgerichte opleidingen neer nadruk mogen krijgen. Het ontwikkelen van creativiteit en stimuleren van ontdekkend leren en koesteren van talent staat in de belangstelling.
Minkee en Lee bezochten in Nederland onze school en de ontdekfabriek Eindhoven. Het was een enorm leuk, waardevol en inspirerend bezoek vanuit beide kanten. Van het bezoek wordt door YTN World een minidocumentaire gemaakt dat door gemiddeld 1 miljoen zuid Koreaanse kijkers bekeken gaat worden.
De minidocumentaire wordt afgerond met het werkbezoek van Ria Westendorp (directeur PO ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap) aan onze school op 30 november as.
Voor de kinderen maakten al die camera’s en selfie sticks niets uit. Die gingen in alle groepen gewoon lekker door met ontdekken, onderzoeken, ontwerpen, durven, nieuwsgierig zijn en uitvinden tijdens de lessen W&T die we in alle groepen uitvoerden.

De Werkplaats

Afgelopen weken hebben onze conciërges Hans en Servé heel hard gewerkt om ons handvaardigheidslokaal om te bouwen tot een werkplaats. Een gave wand, mooi planken en geverfde deuren geven het lokaal een hele andere uitstraling. Afgelopen vrijdag het lokaal nog een keer met z’n alle gepoetst en heringericht. Vandaag gaat juf Kim het nieuwe lokaal uitproberen en na schooltijd krijgen de juf en meesters een workshop van TechniekTalent om hun eigen vaardigheden te vergroten.

Denksleutels

Tijdens de Kinderboekenweek hebben we gewerkt met de denksleutels over het thema Vriendschap. Je leert zo om op  verschillende manieren te denken/bekijken naar het onderwerp. Alle klassen hebben een collage gemaakt van de leukste denksleutel(s)
.

 

Dutch Design Week

Vandaag zijn we met de klas van juf Kim en Jessica en de klas van juf Vivan naar de Dutch Design Week geweest.
We hebben een workshop mogen kiezen en zijn naar een tentoonstelling geweest. Het was GAAF!!!!

Bij de workshops kon je een keuze maken uit een microbit programmeren, werken met een 3D pen of bouwen met TomTecT.
Zoals je kunt zien zijn er mooie werkstukken gemaakt!

Bij de voorstelling over kunst, technologie en plezier konden we een man zien die onder een regen van vonken liep. Dit was best spannend want we kregen allemaal oogdopjes voor de herrie voor het ging gebeuren.

Ook was er een robotarm die we helemaal zelf mochten besturen. Stoer!

Unit blauw groep van Juf Vivan heeft een kort filmpje gemaakt om te laten zien hoe gaaf het was!

W&T in Unit blauw

In de groepen van juf Vivan en juf Jessica/Juf Kim zijn de kinderen bezig met een schimmelonderzoek. Ze hebben brood bijvoorbeeld over de grond gewreven en zijn nu aan het kijken hoe het beschimmeld dit houden ze  ieder dag bij in een tabel. Bij juf Jacky deed de groep een onderzoek met ballen en in de groep van juf Sanne gingen ze aan de slag met kaarsen. De betrokkenheid van de kinderen is groot dat kun je goed zien om de foto’s.

 

Samenwerken en goed rederenen

Dat moesten de kinderen in de unit rood Heidi/Soraya zeker bij deze opdracht. Van te voren afspreken hoe groot de zon moest worden… ieder op een eigen blad maar ook je verwachtingen bijstellen als de zon toch niet iets kleiner uitkwam. Wat werd er hard gewerkt.

 

Creatief denken in unit geel Conny/Lianne

De kinderen hebben nagedacht over de vraag, wat zou je doen als je elke dag een uur kon vliegen. Wat kwamen er veel creatief gedachten vrij. Het leuke is dat alles kan en mag, dat je mag voort borduren op de antwoorden van iemand anders en dat het zonder oordeel is. Van superhelden acties, tot vliegen naar familie in het buitenland, de wolken aanraken, de uren op sparen voor een langere reis of zelfs naar de maan vliegen het kwam allemaal voorbij.

We hebben gewonnen

Wat een feest was het 27 juni in Amersfoort. Juf Denise, juf Vivan, juf Heidi, juf Maike en juf Lianne zijn gisteren naar het techniektrofeest geweest. Na een middag vol inspirerende mensen was het eindelijk tijd voor de uitreiking. We voelden kriebels in onze buik, hadden zweterige handen, we waren allemaal toch wel zenuwachtig. Toen kwam het verlossende woord! We hebben gewonnen! Wat zijn we trots! een mooi geld bedrag, een hele mooie penning en een bijzonder mooi juryrapport

Videopitch 2018

Wat zijn we trots op het resultaat.

Bezoek aan het Phlipsmuseun

In de kinderen van MB2/BB1 Kronehoefstraat hebben een bezoek gebracht naar het Philipsmuseum. Ze hebben het erg leuk gehad.

 

Onderzoeken in de plusklas

Irona wilde graag een proefje voor de klas doen, deze had ze op internet gezien.  Het was een proefje met M&M’s. Dus eerst even samen naar de Albert Heijn. Wat wordt dat mooi zeg al die M&M’s in warm water. Samen hebben we nagedacht hoe het komt dat dat gekleurde laagje er af gaat en waarom de bruine binnenkant gewoon hetzelfde blijft. We lazen op de verpakking dat het laagje van gekleurde suiker wordt gemaakt. En we weten dat suiker oplost in warm water.

Daarna direct verder gegaan met een proefje van de juf. Hoe klein kun je een a4-tje knippen. We kwamen allemaal ongeveer op 12,13 of 14 keer uit. We praten over nanodeeltjes en zagen een filmpje van een uitvinder over nanodeeltjes. Dat was interessant.

Robots bij de kleuters

Badran en Tony uit de JKK groep van de Kronehoefstraat hebben een mooie robot gemaakt, passend bij hun thema. Toen de robot klaar was en Tony nog eens goed keek, miste hij iets belangrijks…. De robot moest zijn armen en benen kunnen bewegen. Dus maakte hij van de logiblocs scharnieren op de juiste plekken. Goed over nagedacht!

Mooi artikel in het Eindhovens Dagblad.

Wat een leuk artikel in de krant van woensdag 16 mei. Trots op onze school en onze kinderen!

klik hier voor het artikel

Genomineerd voor de Techniektrofee

Wij hebben meegedaan aan de wedstrijd  ‘Beste voorbeeld van wetenschap- en techniek onderwijs van Techniektrofee. Wij zijn één van drie genomineerde scholen!

De jury schreef het volgende over onze inzending:

‘Een lovenswaardige aanpak’ bij SBO de reis van Brandaan in Eindhoven

Deze school kiest voor een geleidelijke implementatie van W&T in haar onderwijs. Het staat op het rooster met terugkerende lessen, twee schoolbrede projecten per jaar en ook Kerst- en Sinterklaasvieringen worden gekoppeld aan W&T. Extra bijzonder vindt de jury het dat de school merkt dat wetenschap en techniek succeservaringen opleveren bij leerlingen die voor hun komst naar deze school met tegenslagen te kampen hebben gehad. De jury: ‘De Reis van Brandaan heeft een lovenswaardige aanpak die nieuwsgierig maakt.’

Als we winnen krijgen we een bedrag van €2500,- waarmee we ons W&T onderwijs op een hoger plan kunnen brengen.
Aankomende weken krijgen we bezoek van de jury en moeten we een videopitch maken waren we duidelijk laten zien wat we doen op school met W&T en wat onze droom is.

Op 27 juni is de uitreiking van de Techniektrofee.

Wil je het hele persbericht lezen klik hier 

Naar NEMO met Hemelvaart.

Samen met mijn man en kinderen ben ik (juf Lianne) een dagje naar NEMO geweest, gewoon omdat het daar heel erg leuk is, en natuurlijk ook om leuke ideeën op de doen voor onze W&T lessen en ons Lab dat we naar de zomervakantie willen maken.
Ik heb een leuke programmeer les gedaan en die gaan we zeker ook gebruiken op school en ik heb ook ideeën op gedaan voor materialen die we in ons Lab willen hebben.

 

Ontdekken met schaduw,

“Hier liggen dieren, neem een wit blaadje mee en ga buiten maar de schaduw tekenen.” Met deze opdracht ging BB1 op Kanunnikensven aan de slag. Ze ontdekten dat ze goed moest opletten waar ze zelf ging zitten bij het tekenen, dat het best uitmaakten hoe je je dier neerzetten, en sommige moesten zelf goed kijken dat het dier niet van het “blaadje viel.”
Toen ik na de les vroeg, wat mijn doel nu eigenlijk was met deze les antwoord Milan, ” Juf ik denk dat je het ons gewoon zelf wilde laten ontdekken en uitproberen, dat met die schaduwen.” Precies!

Klein, kleiner, kleinst

In BB2 op Kanunnikensven hebben we een onderzoek gedaan aan een A4-tje. We moesten kijken hoevaak we een a4-tje konden doorknippen, ongeveer 12 keer hebben we onderzocht. We hebben gesproken over het begrip nanometer, dat is echt heel erg klein wel 0,000 000 001 meter. Om een a4-tje te knippen tot een nanometer moet je het wel 43 keer doorknippen, dat is echt onmogelijk want bij 13x was het eigenlijk al heel heel erg klein.

Kleuren ontmengen

In JK2/MB1 hebben we vandaag de kleur bruin ontmengt. De kinderen moesten het onderzoek zelf uitvoeren aan de hand van een werkblad. Ze hadden een bruine stift en een ander kleur stift nodig, ook kregen ze allemaal een stukje koffiefilter en plastic emmertje en een sateprikker om hun filter aan op te hangen. Eerst moesten voorspelen wat er met de bruine stip en de ander gekleurde stip zou gebeuren als deze nat zouden worden. Daarna mochten ze het onderzoek uitvoeren en wat blijkt… bruin ontmengt in allemaal verschillende kleuren zoals oranje, groen en blauw, terwijl de blauwe stip gewoon blauw bleef. Chevron wist uiteindelijk precies te zeggen hoe het kwam, want als je bruin maakt heb je alle kleuren nodig.

 

Haas en Mol

In JK2 op Kanunnikensven zijn de kinderen aan de hand van het prentenboek Haas en Mol zoeken een uitweg een veilige manier aan het bedenken hoe Haas en Mol, de weg over kunnen steken. De eerste fase van het oplossen van dit probleem is het maken van een tekening. We zijn benieuwd naar de stappen die nog gaan volgen.

 

Onderzoeksles ijsblokjes smelten

In JK2/MB1 op de Kronehoefstraat hebben we onderzoek gedaan aan ijsblokjes. Op welke manier smelt het ijsblokje het snelste en klopt jou voorspelling hierover. Wat was het een leuke les!
De kinderen van de plusklas op Kronehoefstraat en de MB2 klas op Kanunnikensven hebben deze les ook gedaan. Kijk maar eens op hun groepspagina’s.

De elektronica techniekset deel 2

Vandaag was het zover, MB2 heeft een prima eerste les gehad met de elektronica techniekset. Bente heeft goed kunnen helpen. Super fijn!

De elektronica techniekset

Bente uit  MB2 van Kanunnikensven heeft vandaag aan juf Lianne uitgelegd hoe de techniekset werkt. Samen met de juf gaat Bente na de vakantie uitleggen aan haar klas hoe het werkt en gaan de kinderen aan de slag met de techniekset.

 

Ontwerp je eigen spel

In MB1 op Kanunnikensven gaan de leerlingen hun eigen spel ontwerpen. Het moet voldoen aan drie eisen.
1. Je kunt het met minimaal 2 personen spelen.
2. Het mag niet digitaal zijn.
3. De spullen die je er voor nodig hebt moeten in een tasje passen
Een groot deel van de groep heeft al goede ideeen een ander deel moet nog een beetje op weg geholpen worden. We zijn benieuwd naar de ontwerpen.

Overleg en voorbereiding teamscholing

Tijdens het overleg van de talentgroep W&T testen we een opdracht uit die onze collega’s tijdens de studiedag ook gaan uitvoeren. De soort vragen die je stelt tijdens een les ontdekkend en ontwerpend leren zijn van groot belang en ook wel wat anders dan tijdens de andere lessen. Door aan de slag te gaan met deze soort vragen krijgen we er meer handigheid in en net als bij de leerlingen… Oefening baart kunst!

 

 

W&T in december

De JK kleuters/ JK1 groep op Kronehoefstraat hebben een bed ontworpen voor kindje Jezus. Alle kinderen hebben eerst een baby getekend deze is uitgeknipt en gelamineerd en toen hebben ze zelf een bedje ontworpen van klei, papier, Duplo, Lego en nog veel meer.

Ook op Kronehoefstraat hebben de kinderen kennis gemaakt met de Bluebot. Wat een leuke robot.

In de groepen van juf Sanne en Juf Jacky hebben de kinderen onderzoek gedaan met waxinelichtjes en potjes.

Op locatie Kanunnikensven hebben we Kerstcircuit gedaan in de OB/MB gang. Een van de opdrachten was werken met de bluebot. Dat was supergaaf!!! Een soort robot die je met knopjes naar het goede plaatje moest sturen. Iedereen was enthousiast en we willen er allemaal graag vaker mee werken!

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Op beide locaties hebben de kinderen een lopende band nagebootst in de pepernotenfabriek.
MB2 op locatie Kanunnikensven heeft onderzoekjes met licht gedaan, ze moesten heel goed lezen om te weten wat ze moesten doen, dit was best pittig hoor.

In BB1 hebben we productonderzoek gedaan naar kerstverlichting. We maakten een mindmap over verlichting in het algemeen. We hebben naar verschillen en overeenkomsten gekeken. Voorspellingen gedaan over welke verlichting er warm was en welke niet. En we eindigde met een reclamespotje voor een soort kerstverlichting.

 

Vibrorobot maken

23 november 2017

Vanuit het cultuurstation hebben BB1 en BB2 vandaag een workshop Vibrorobots maken gehad. Hieronder zie je het resultaat van BB2

 

Aan de slag met creatief denken

9 november 2017

Osman, Harrieke, Umit en Dorichima uit BB1 van Kanunnikensven hebben vandaag een creatief denkopdracht uitgezocht. Dat deden ze in goed overleg.

Wat als er geen geld meer zou bestaan en ook steeds zou verdwijnen als het opnieuw gemaakt werd.

Ze kwamen al snel op de ruilhandel uit maar dat levert wel stof tot nadenken op, waar ruil je dan een telefoon voor. Ga je waardevolle dingen ruilen. Wat doe je met antiek.

Het mooie van deze opdracht is dat alles goed is, je zoveel mogelijk antwoorden mag bedenken, gebruik mag maken van elkaars ideeën en dat het zonder oordeel is. Deze voorwaarden zorgen ervoor dat de kinderen vrij uit gaan associëren.

 

 

Samenwerken met magisch zand

9 november 2017

Wencho en Bram uit BB1 van Kanunnikensven hebben vandaag heel fijn samengewerkt met het magisch zand. Ze moesten samen beslissen wat ze gingen maken en hoe ze dat dan gingen aanpakken. Dat magische zand is super maar je moet toch wel zorgen dat je een beetje stevig bouwt anders zakt het kasteel gewoon in. Met crêpe-papier, werd de slotgracht gemaakt. Echt teamwork

Proefjes tijdens clusterochtend

13 oktober 2017

In de blauwe gang op het Kanunnikensven hebben we de laatste ochtend voor de herfstvakantie een clusterochtend gehad. De kinderen hebben samen met Juf Vivan en juf Lianne slijm gemaakt, geschreven met melk en een proefje met melk, kleurstof  en afwasmiddel gedaan. Wil je weten hoe dat proefje met melk nu precies werkt, klik hier.

 

Web met magneetjes

2 oktober 2017

Het thema griezelen leent zich uitstekend voor het maken van spinnenwebben. Vandaag van Magnetix, en natuurlijk moet er ook een échte nepspin in.

 

21 september 2017

Geluid met je lijf

In de kleutergroep op Kronehoefstraat is juf Heidi met de kinderen een heuse compositie aan het maken. Elke kleur is een geluid wat je met je lichaam kunt maken, licht is het geluid zacht maken en donker dan mag het hard. Vandaag hebben de kinderen geluid gemaakt met hun voeten. Over een paar dagen is de compositie klaar.

augustus 2017

Creatief denken en doen.

Een van de vaardigheden die horen bij het 21 eeuwse leren is het creatief kunnen denken en doen. Het out of de box denken is daar een onderdeel van.

De (bovenbouw)kinderen op het Kanunnikensven zullen de aankomende weken worden uitgedaagd om antwoord te geven op verschillende vragen….